Sayfalar

3 Ağustos 2009 Pazartesi

Blog Kardeşliği Yalan mı?

2006'dan bu yana artarak devam ediyor blog (günlük) açma ve tutma furyası. Eskileri var yenileri var çok tutulan blogların. Aceto en popüleri, bırakan borges bir idoldü adeta, Hollandalı çok farklı tatları bir arada sunuyor halen, en yeni popüler Ali Okancı'nın blogu...

Kendi adıma ben her gün en az 25-30 arası blogu her hafta da toplamda 75 civarı blogu takip ediyorum büyük bir hazla. Eray Sözen gibi üşenmeden tez kıvamında, Pclionfc Uğur gibi içeriden duyum ve sağlam bilgilerle yazanlar var. Alper Öcal (Lambuja), Artemio Franchi gibileri kendi kendilerine gelişmiş ve futbol-spor bilgisi olarak kendini öne çıkartabilmiş olanları. Erbatur Ergenekon (Erbo's), Murat Türker (Desportivo) ise spor ekranından blog dünyasına taşanlar. Salsa Basket ise Türkiye'den potanın yansıması adeta. Ve tabii adını sayamadığımız niceleri...

Bu kadar kaliteli bloglar mevcut, bu bloglar yavaş yavaş medyada yer kaplamaya başlamış durumda, gazeteler, portallar bloglardan hissetirmeden haber araklıyor ancak bloglar arası bağlar ne durumda ben onu gözlemlemeye çalışıyorum uzunca bir süredir. Blog İdman Yurdu ve Futbloglar bu blog oluşumunu bir arada listeleyip okuyucuya kolaylık sağlama amacında gibi. Başka amaçları olduğunu iddia edenler tekelleşme çabasının ilk adımlarıdır bunlar diyor, her şeyin maddiyattan geçtiğini söylüyorlar. Tam aksini iddia edenler de mevcut haliyle. Neyse asıl konu bu değil zaten.

Şu sıralar özellikle blog sahiplerinin misafir olduğu Yensen de Yenilsen de NTVSpor'da ilgi çeken bir yapım halinde. Aceto ve Okancı'nın Habertürk'te yaptıkları program sonrasında ilk ciddi blogger katılımlı program bu. Mehmet Demirkol'un her sabah NTV'de bloglardan verdiği fotoğraflar ve yaptığı alıntılar da blogların popülerliğini arttırmakta. Mesela Demirkol'un favori bloglarından, bizim de çok sevdiğimiz, Tukresoccer özellikle nostaljik fotoğraflarıyla sık sık yer alıyor programda ve bu da haliyle onun ziyaret sayısını tepeye vurdurmuş durumda. Kısacası kulaktan kulağa, dilden dile yayılıyor bloglar.

Peki bu yayılma eğilimi artarken, her gün yeni bir blog açılırken blogger denilen sizin bizim gibi adamlar birbirlerine nasıl destek oluyorlar? En basit yolu diğer bloglara link vererek paylaşıma girmek. Blogger.com'un son hizmetlerinden bir olan güncel yazıları üst sıraya çıkaran blog listesi hizmeti ile bu mümkün. Önceleri blogların amacı içini dökmek isteyen insanlara bir mecra olmak iken, bir anda bu link paylaşımı, medyada yer bulma ihtimali ve telaşı işi çok farklı bir boyuta getirdi. Sansasyonel yazılar yazma uğraşı, dış kapının mandalından alınan duyumlarla yazılan balon transferler, hakaret içeren gönderiler, diğer bloglara saldırılar, diğer bloglarda sırf hit arttırmak için kendi reklamını ısrarla yapmalar, bir bloga linkini bir şekilde koydurtup ondan sonra bir daha o bloga uğramamalar ve benzeri anlam veremediğimiz hareketler yeni moda haline geldi.

Yukarıdaki kadar can sıkıcı olmasa da düşündüren bir başka konu da, blogda link verilmiş olan diğer bloglar arasında ayrım yapılması. Hakkıdır illaki blog sahibinin en çok beğendiklerini ya da sıklıkla okuduklarını ayrıca gruplaması ancak bunlarla da link paylaşıyoruz, bizim bloga link vermişler şöyle bir kenarda dursunlar yaklaşımı da bana hoş gelmiyor açıkçası.

Günlük olmaktan ileriye geçip sporsever ve taraftarın sesi haline gelen blogların önü her gün açılırken aralarındaki bağların zayıflaması iyiye işaret değil. Bir kaç ay önce blog kardeşliği söylemiyle daha bir bütünlük içindeydi sanki spor blogları camiası. Gerçi insanlık tarihinde bir tekerrürdür verimli toprakların talanı ve herkesin en fazla meyveyi toplamak istemesi. Ön plana çıkmak, olası şöhret kapısından geçmek isteyenlerin bir oyuncağı mı olacak bloglar? Bu yüzden birbirimizi kötüleyip, ilerilere atılmak için diğerlerini ezmeye, küçülmsemeye ve küçültmeye çalışacak mıyız? Acaba bugün blog kardeşliği ölüyor mu? Yoksa zaten öyle bir şey yok muydu, yalan mıydı blog kardeşliği?

17 yorum:

M.T dedi ki...

Güzel bir yazı olmuş. Ellerine sağlık...

Mehmet Dinler dedi ki...

Bir spor bloguna sahip olmadığım için çıkar amaçlı link verme, alma gibi bir durumum olmadı hiç. Blog listemdeki çoğu blog, listeyi oluşturduğumda doğrudan listeye aldığım bloglardı. Çoğunun Kültürlük'den haberi bile yoktur.

Yakın zamanda üstte duran blog lisetsini oluşturdum. İçerdiği bloglar da yazarlarının bana kattığı şeyler çok fazla olan bloglar. NBAKolik'in bana kattığı şeyler çok fazla o yüzden NBAKolik blogları o listede, gerisinin de özel sebepleri var. Bazen bir blogu geçici olarak ekliyorum oraya daha kolay takip edebilmek için.

Ben blog kardeşliği diye birşey olduğunu düşünmüyorum. Genelde kimse çıkarı olmadan bir iş yapmıyor. Blog kardeşliği eskiden varsa bile şu anda yok.

Beercholic dedi ki...

evet dwayde'in dediği doğru. eskiden blog kardeşliği vardı, buralar daha bir samimiydi. zamanla herkes bu işe el atınca, kardeşlik ortadan kalktı. zaman içerisinde biz bile çıkar amaçlı işler yapmaya başladık. sistem bunu gerektirebiliyor bazen.

İlker Yılmaz dedi ki...

seni durup dururken böyle düşünmeyei yazmaya iten sebep neydi merak ediyorum açıkçası.
yazdıkların kısmen doğru ama zaten nerede çokluk varsa orada bir bozukluk muhakkak ortay çıkıyor. mesela ben yorumlarda 8-10 ay önce aldığım sevecenliği, samimiyeti çok fazla alamıyorum.
eskiden mümkün olan her blogu okumaya çalışıyordum ama artık okuyamıyorum. çünkü 300 civarı futbol ve spor blogu oluştu etrafta. hepsini okumam mümkün değil. belli başlı 100-150 blogu hala takip ediyorum. blogların gelişimi ve kardeşliği adına üzerimize düşen bir görev varsa, bu konuda bir fikrin varsa lütfen belirtmekten çekinme.

baha dedi ki...

olabiliyor boyle seyler tabi. en azindan spor bloglari arasinda bir dayanisma var.

alengir dedi ki...

Yüzük Kardeşliğinden öte bir şeydir blog kardeşliği:) Şaka bir yana her yerde olduğu gibi blog dünyasında da vardır içten pazarlıklı,samimiyetsiz insanlar,fazla takmamak gerek onları...

sinem dedi ki...

beni de uzun zamandır rahatsız eden bir mevzu aslında, ama değinmek aklıma gelmemişti, sen çok güzel değinmişsin zaten.

ben bir blogu beğendiysem, tak diye koyarım linkini sayfama, hiç düşünmem. o blogun sahibine de haber filan vermem, bence gelip kendi blogunun linkini benim sayfamda görmesi daha güzel. hakeza benim de blogumun linkini hiç beklemediğim bloglarda gördüğüm olmuştu, çok da sevinmiştim tabi.

ha, bana da gelmiyor mu "link exchange" mailleri, geliyor. ben direk o bloga girip bakıyorum. beğenirsem, koyuyorum. beğenmezsem de cevap filan vermiyorum ki maksat karşı taraf kırılmasın.

son olarak, alengir'e de katılıyorum. bu blog da onlardan biri ;)

Cenky dedi ki...

@ dwayde

Özelinde sana söylediğim hiç bir şey yok kardeşim. Hiç canını sıkma. Mesela sen ve bu yazıya yorum yapan lar benim kafamdaki blog kardeşliğinin üyelerisiniz.

@ massimo

Sevgili kardeş aslında sebebi belli. Sende bahsetmişsin yorumlardan, ben yazı içinde yazdım diğer sebepleri zaten. Ben de buna bir çözüm bulabilir miyiz arayışı içindeyim. Mesela sizde de Pennearabiata'da da, pclion'da da linkleri ayrıştırma gidildi. Ben üzülüyorum bu tip bir olaya asla da yapmam kendi adıma. Ama insan tepkisini de koyamıyor keza blog bu en nihayetinde. Ha şöyle de düşünmek gerek ben sizin blogların o elit listesinde belki yokum ama, başka bloglarda varım ki ona da karşıyım. Bütün olalım, ayrışmayalım. Atılan hakaret dolu postlarla ilgili sizler gibi ya da adını saydıklarım gibi bloglar bir arada hareket edip bu admları yola getirelim, ne bileyim kınama yapalım. Blog idman yurdunu link paylaşım, linkleri paylaşanların reklam kazancı elde edebileceği bir yer olmaktan çıkartıp bir platforma çevreli vs. vs. Söylenecek söz çok ama bugün bile ayrışma son sürat gidiyor.
@ Sinem

Çok sağol, en başından beri zevkle okuyorum seni, hayatınla ilgili o kadar çok şey biliyorum ki, zaman zaman kardeşinmiş ya da kuzeninmiş gibi hissederken yakalıyorum kendimi :D

erbo dedi ki...

cenky bence blog kardeşliği diye birşey var. yok değil. insan bazı bloglara ve blog yazarlarına daha yakın hissediyor kendini, blog kardeşliği dediğin asıl burada başlıyor. bir anlamda mental bağ kuruluyor diyebiliriz. o da belli oluyor zaten

o bahsettiğin değişim konusu her yerde var olmayan yer yok. ama o insanların içinde kendi duruşunu koruyanlar yürümeye devam ederler bence. (duruşun somut haliyim ya illa bahsetçem duruştan :))

Facchetti dedi ki...

Bende blog tutmaya başlamıştım,sizleri okuyarak aylarca sonra bende elimden geldiğince bi'şeyler yapayım dedim.Her gün onlarca blogun yazdıklarını okuyorum,spor sitelerine bakmadan önce.Belki biz yeni gelenler sıkıntı veriyoruzdur Cenk abi.

Cenky dedi ki...

Ne alakası var be canım ne sıkıntı vereceksiniz. Paylaşan, birlikte büyüyen bir camia olalım istiyoruz. Sorunlar çıkmaya başladıkça çözüm yolları arıyoruz. Yeni gelsen ne olur eskiden beri olsan ne olur. Benim için önemli olan samimi bir ortam oluşturabilmek, çıkar düşünmeden, birbirimizi ezmeden. Öyle şeyler düşünme derim ben.

Facchetti dedi ki...

Cenk abi yeni gelenler biraz desteklense,yaptıkları işler biraz ilgi görse,o kişinin heveside artar çıkar düşünmeden, daha da keyifle devam eder blog tutmaya.

Cenky dedi ki...

İşte hedef zaten keyif almak yaptığın işten. O nedenle link ayırmıyoruz, kendimize göre 10 baba blogu bir tarafa gerisini bir tarafa koymuyoruz, okuduğumuz her ilginç ve dikkat çekici yazıya yorum yazmaya çalışıyoruz. Ayrım yapmadan bir bütün gibi görmeye çalışıyoruz blog alemini. Ama sonra farklı şeylerle karşılaşınca sru işaretli beliriyor. Takmayıp geçiyoruz. Ben bugün doktora tezimi yazdığın esnada bir taraftan da blog tutmaya kafamdakileri paylaşmaya, okumaya, okutmaya devam ediyorsam bu önemli bir çabadır blog kardeşliğini baki tutmak yolunda. Her postunu okuyorum mesela senin, Mert'in, Uğur'un diğerlerinin de. O yüzden kimseden bir şeyler beklemeden içinden geldiği gibi, acaba kaygısı taşımadan yaz,mutlaka kendin gibi olduğun için blog kardeşliğinin önemli bir halkası olacaksın.

İlker Yılmaz dedi ki...

@cenky

haklısın. dediğin gibi böyle bir blog ayırımı yapmışız. istemeden de olsa elit bloglar ve diğer bloglar diye bir görüntü çıkmış karşımıza. ben askerdeyken talento yapmıştı onu. aslında amaç kişisel bloglarla futbol bloglarını ayırmaktı ama bu sefer kişisel bloglar altta kalmış gibi bir görüntü oluştu. o yüzden talento'da bu şekil bir ayrıma gitmiş. daha sonra da üstüne gitmedik öyle kalmış. yoksa öyle bir düşüncemiz yok. her gelen link değişim talebini de eklemişizdir bloga.
tabi bunları bu şekilde konuşarak kendi hatalarımızı da görmek ve çözüm yoluna gitmek en güzeli. Başka fikirler varsa yine paylaşalım isterim.

Cenky dedi ki...

Sevgili massimo,

bunlar hata değil bakış açısı. Benim üzerinde durduğum birbirimize destek olmak istiyor muyuz istemiyor muyuz meselesi. Olay kişisel günlük tutma meselesini çoktan aştığı için kendimiz için tek başımıza ve bir kaç yakın dostla mı varız, yoksa hep birlikte bir şeyler yapıp blog camiasını ileriye götürebileceğine inanan adamlarla ortak bir yolda mıyız noktasında kitlenyoruz. Ben 2. taraftayım. Bugün ben blog listesindeyim ya da değilim diye kimseyi ekleyip çıkarmam. Mesela bir kaç gün önce Alper Öcal klasik listeden vazgeçip güncellemeli listeye dönmüş. Çoban Salata'yı da almamış listesine. E şimdi ben "olmaz öyle şey" deyip Lambuja'yı kaldıracak mıyım blogtan. Okumayı seviyorum adamı, onun listesinde olsam ne olur olmasam ne olur? Olayı özetleyebildim mi bilmiyorum.

Netice itibariyle yeni bağlantı listeniz gayet güzel olmuş. Dikkate alıp duyarsız kalmadığın, kardeşliğin hala var olduğunu gösterdiğin için sonsuz teşekkürler.

pclion dedi ki...

Cenky, yazını yeni okuyabildim, o yüzden birkaç ay gecikmeli cevap verebiliyorum, kusura bakma. :)

Kenarda linkini verdiğim blogları ayıranlardan biri benim. Bunu yapmamın birkaç nedeni var, onları açıklamak istedim.

İlki elbette bir okuyucu olarak yazdıklarının daha fazla okunmasını istediğim blogları bir kenara ayırmaktı. Blog sayısı arttıkça liste uzunluğu itibariyle görüntü olarak itici duruyor, bir yandan da işlevini kaybediyor. 20-30 blogluk bir listeye bakmakla 70-80 blogluk bir listeye bakmak aynı değil, en azından ben hepsini açıp bakamıyorum kendi adıma. İnsanlara da hem zorluk çıkarmamak, hem de okunabilirliği arttırmak adına listeyi bölüp araya resimler, başka linkler koymak gerektiğini düşündüm.

İkincisi dediğin gibi bunlar kişisel bloglar ve birçok insanla gerek internetten, gerek normal hayatta iletişime geçiyoruz, arkadaşlıklar kuruyoruz. İtiraf etmem gerekir ki bunların da o yukarda ayırdığım 20-25 blog özelinde payı vardır. Alttaki listede yer alan blogların daha kötü olduğu anlamına gelmiyor bu kesinlikle, daha sıkı takip ettiğim insanlar var o listede.

Blok listenin bu gibi problemlerini aşmak adına böyle bir düzenleme yapmıştım, aklıma başka çözüm de gelmiyor açıkçası. Görüntü hoş gelmeyebilir belki, katılıyorum ama blok liste olunca emin olun daha az ziyaretçi gidiyor benim blogumdan. Söylediğinin aksine diğer bloglara katkı isteği de bir faktör o listelerde.

Yalnız o yükseliş trendinin ve insanlara kazandırdığı heyecanın biraz törpülendiğine ve gelişimin duraksadığı tespitine katılmam gerek ancak bunu bekliyordum ben kendi adıma.

Sevgiler, Uğur...

Cenky dedi ki...

Sevgili Uğur,

İlgin için sağol öncelikle. Her zaman dediğimiz gibi bu kişisel bir faaliyet en nihayetinde. İster para için, ister zevk için yapılır ya da ne isteniyorsa onun için. Yazdıklarım benim görüşümü yansıtıyor sadece. Yoksa benim blog listemde de 102 blog var an itibariyle ve ben bunlardan bazılarına hastayım, bazılarına ise 1-2 haftada bir bakarım ama güzel bir şeyler yaptıklarına inandığım için o listeye koyduğum insanların her yeni yazdığı yazıda bir kaç saatliğine de olsa tepede olup dikkat çekmesini isterim.

Neticede o günden bu güne BİY büyüdü, sizler gibi kıymetli arkadaşlar TV'de yer buldunuz, kimi blogunu paraya kimi tanınmışlığa ya da benzeri şeylere dönüştürdü. Sonuçta bu bir edef ya da olayların gelişimidir. Ama herkesin kişisel tercihidir bloguyla ne yapacağı. O yüzden eskisi kadar takmıyorum bu konuya.

Ben artık pek inananı kalmasa da kendimi blog kardeşliğinin üyesi olarak görüyorum ve kendi halimde yaşatıyorum blogumu.